Bestuur, toezicht en medezeggenschap

In de loop der jaren is CuraMare gegroeid tot de grootste zorgverlener in de regio. De Stichting CuraMare heeft een overzichtelijke bestuursstructuur, met aan het hoofd een raad van bestuur. Het leiden van een complexe en omvangrijke organisatie vraagt om bekwaam bestuur. Binnen CuraMare is het uitgangspunt Besturen doe je samen. Co-bestuur waarbij de raad van bestuur intensief samenwerkt met andere bestuursorganen zoals de medische staf, VMS en MSB en andere inspraak- en adviesorganen speelt daarbij een steeds belangrijkere rol.

Raad van bestuur: eindverantwoordelijk voor bestuur

Stichting CuraMare is bestuurder van Stichting Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis, Stichting Zorg en Verpleging Goeree-Overflakkee (ZVGO) en de Stichting Ondersteunende Diensten CuraMare. De raad van bestuur is eindverantwoordelijk voor en belast met het besturen van de stichtingen. De raad van bestuur legt verantwoording af aan de raad van toezicht.

De raad van bestuur bestond in 2023 uit drie leden: drs. J.C. Moerland, mevrouw drs. E. Hoogervorst- van der Meer en mevrouw M.F.M. Shekary-Moonen MD, MHA. Zij vergaderden in 2023 wekelijks in aanwezigheid van de bestuurssecretaris waarbij elk lid van de raad van bestuur verantwoordelijkheid draagt voor de eigen aandachtsgebieden. 

Eind 2023 werd bekend dat mevrouw Shekary-Moonen - wegens het aanvaarden van een bestuursfunctie elders – zou terugtreden uit de raad van bestuur van CuraMare.

Aandacht voor leiderschap

De raad van bestuur bezoekt regelmatig locaties en afdelingen en/of loopt mee met de wijkverpleging. Zo was de raad van bestuur op 15 juni 2023 aanwezig bij het eerste symposium voor alle leidinggevenden van CuraMare, met het thema ‘Aandacht voor leiderschap’.

Raad van toezicht: altijd klaar voor de dialoog

Raad van toezicht: altijd klaar voor de dialoog

De raad van toezicht houdt toezicht op het functioneren en de uitvoering van het beleid door de raad van bestuur.  Daarnaast vervult de raad van toezicht een klankbordfunctie en staat ze de raad van bestuur met raad terzijde. Om haar taken zo goed mogelijk uit te voeren, heeft de raad van toezicht van CuraMare drie commissies gevormd: de auditcommissie, de personeel-, benoemings- en remuneratiecommissie en de commissie kwaliteit en veiligheid.

In 2023 bestond de raad
van toezicht uit:

 

  • de heer drs. R. Jonkers.
  • de heer drs. J. Kweekel.
  •  mevrouw ir. M.J. Verdier.
  • de heer drs. P. Kieviet.
  • mevrouw dr. S.A.G. Kemink.
  • de heer dr. R. Chabot (benoemd per 1 september 2023 als opvolger van mevrouw Kemink, die per 31 maart 2023 terugtrad vanwege een bestuursfunctie elders).

Ook in 2023 vergaderde de raad van toezicht zes keer regulier, waarbij het nieuwe meerjarenbeleidsplan 2023-2030 een belangrijk agendapunt was.  Daarnaast kwamen de volgende thema’s onder andere aan bod: benoemingen/werkgeverschap, duurzaamheid, maatschappelijke uitdagingen, de positie van CuraMare in de regio en regionale samenwerkingsverbanden. Ook meer specifieke onderwerpen stonden op de agenda, zoals continuïteit van zorg in relatie tot de afsluiting van de Heinenoordtunnel, Haringvlietbrug en de N59.

 

Toezichtsvisie

Toezichtsvisie

De raad van toezicht heeft eind 2023 zijn toezichtvisie geactualiseerd. De raad houdt toezicht vanuit de gedachte ‘dat doen wat nodig is’ om de raad van bestuur maximaal van waarde te laten zijn voor onze bewoners, patiënten, medewerkers, organisatie en omgeving en daarbij de voorwaarden te scheppen om CuraMare blijvend resultaten te laten boeken. De raad heeft daarbij oog voor de bijdrage van CuraMare aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving op de Zuid-Hollandse eilanden+. De raad van toezicht handelt vanuit de bedoeling, betekenisvol en waardegericht.

Zelfevaluatie

In september 2023 heeft de zelfevaluatie van de raad van toezicht plaatsgevonden. Uit de zelfevaluatie zijn diverse actiepunten naar voren gekomen. Ten eerste zullen vragen en/of stellingen over te bespreken thema's voortaan vooraf gedeeld worden. Verder is afgesproken dat de voorzitters van elke commissie de belangrijkste punten van de commissievergaderingen zullen terugkoppelen aan de gehele raad van toezicht. Ook zullen de uitkomsten van het voorzittersoverleg bij belangrijke kwesties met alle leden van de raad van toezicht worden gedeeld.

Tijdens het agendaoverleg wordt geïnventariseerd welke punten uit de commissievergaderingen plenair besproken moeten worden. Alle documenten voor de vergaderingen zullen voorzien worden van een oplegnotitie of annotatie. HRM-zaken zullen worden toegewezen aan de remuneratiecommissie, die voortaan viermaal per jaar zal vergaderen. Calamiteiten worden gemeld bij de voorzitter van de commissie K&V. Dit zal ook worden opgenomen in de calamiteitenprocedure. In 2024 zal een verdere uitwerking plaatsvinden van het stakeholdermanagement en de rol van de raad van toezicht. De personeel-, benoemings- en remuneratiecommissie komt voor 2024 met een voorstel voor een (gewijzigde) methode van de jaargesprekken met de RvB.

 

CuraMare kent diverse inspraak- en adviesorganen, die verschillende belangengroepen vertegenwoordigen.

Cliëntenraden

Binnen CuraMare zijn meerdere cliëntenraden actief, zij vertegenwoordigen de patiënten en cliënten.

De cliëntenraad van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis en de centrale cliëntenraad van de ZVGO hebben in 2023 advies uitgebracht c.q. instemming verleend over diverse onderwerpen. Deze varieerden van de meerjarenstrategie 2023-2030 en de visie op ouderenzorg tot de gedragsnormen CuraMare en het dienstverleningsconcept eten en drinken.

Ondernemingsraad

CuraMare heeft één ondernemingsraad (17 zetels) die alle medewerkers binnen CuraMare vertegenwoordigt. Ook bij de OR stond in 2023 zeer veel op de agenda, naast de meerjarenstrategie 2023-2030 werd bijvoorbeeld gesproken over de doorontwikkeling geestelijke verzorging CuraMare, wijziging reglementen Raad van Toezicht/Raad van Bestuur en veilige zorg gedragsnormen CuraMare.

 

VMS

Alle ongeveer 130 medisch specialisten die direct verbonden zijn aan Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis zijn lid van de Vereniging Medische Staf (VMS). Daarnaast zijn de vrijgevestigd medisch specialisten verenigd in de maatschap Zuid-Hollandse Eilanden. Medisch specialisten in dienst zijn lid van de Vereniging Medisch Specialisten in Dienstverband (VMSD.

Naast de vaste bespreekpunten met de raad van bestuur stond hun agenda gevuld met onderwerpen zoals het kwaliteitskader Spoedzorg en inzet op de SEH en Zorginnovatie in het kader van de Juiste Zorg op de Juiste Plek.

 

Identiteitsraden

CuraMare heeft vijf identiteitsraden, één voor het ziekenhuis en vier voor de locaties van ZVGO. De identiteitsraden zijn samengesteld uit een vertegenwoordiging van kerkelijke gemeenten, dorpsraden en overige belanghebbenden, waarbij diverse maatschappelijke stromingen zijn vertegenwoordigd.

In 2023 brachten zij onder andere advies uit over het euthanasiebeleid, palliatieve zorg ZVGO en twee herdenkingsmonumenten.

 

VAR

Sinds 2014 is binnen CuraMare de Verpleegkundig AdviesRaad (VAR) actief, die bestaat uit vertegenwoordigers (leden en ambassadeurs) vanuit het ziekenhuis en de thuis- en ouderenzorg binnen CuraMare. De VAR bracht in 2023 onder andere advies uit over het optimaliseren van ketenzorg CuraMare, gezond roosteren en het ketenbreed opleiden van verpleegkundigen.